Precedents

Grup de Treball en Educació de Museus i Centres de Ciència (GTEMC). Autor de la foto: Jordi Vidal.

Josep Bonil (1964-2015), professor del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB, va ser investigador del Grup de Recerca educativa COMPLEX. Les seves línies d’interès giraven al voltant de quatre eixos: el paradigma de la complexitat, l’educació per a la sostenibilitat, l’educació en el consum i els nous escenaris educatius fora del sistema educatiu formal.

En aquest context, Bonil va desenvolupar la Teoria del Pensament Complex d’Edgar Morin en l’educació científica escolar i en els museus de ciència; unes propostes nascudes a la universitat que, com un murmuri, es van anar incorporant des de 2006 a l’Escola del Consum de Catalunya, al Museu Agbar de les Aigües i al Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Bonil encunya llavors el concepte de Museu Transformador.

Fruit d’aquest enfocament es va posar en marxa el 2009 el Grup de Treball en Educació de Museus i Centres de Ciència (GTEMC), en el qual van col·laborar estretament amb Josep Bonil professionals com ara Neus Banqué, Carles Crespo, Ruth Gómez, Raquel Jiménez, Teresa López, Esther López, Montse Olmeda, Lluc Pejó, Marta Soler, Salvador Viciana i Pere Viladot.

Del seu treball i entusiasme neix el llibre Som Educació (Manuals del Museu de Ciències Naturals, 2013), en el qual es desenvolupa una proposta innovadora de model didàctic per a museus i centres de ciència. Apareix llavors explícitament la idea de museu transformador en la tesi doctoral que Josep Bonil va dirigir a Marta Soler, concepte que fa referència a un enfocament alternatiu a la deriva cap a l’entertainment i el quantitativisme que molts d’aquests centres patien des del boom de la implantació de museus i centres de ciència a Espanya des de mitjans dels 90.

El Museu Transformador és avui una inciativa que, amb origen en el col·lectiu dels museus de ciència, volem proposar globalment, des d’una visió àmplia, oberta i transversal del museu com a fenomen social contemporani.

20160224_113337
P1030599
MCNB_10
P1030666
_MG_0965
noruega20070910 236
DSC05097
DSC07181
03
P1030637
noruega20070910 102
noruega20070910 107
DSC08085
02
_MG_4402_R
SF (4)
Ens_mirem_barreja (39)
Figura 3-2
IMG_5214
AMNHMediación
_MG_8135
_MG_4423_R
110614_niu (19)
DSC02831
P1030586
IMAG1475
DSC08739
_MG_4463_R
0248-3T
110614_niu-22-1
DSC07190
DSC08943
DSC06671
P1010013
Figura 3-2
DSC07096
P1040989
110614_niu-19
Figura 4-1
Figura 4-1
_MG_4525_R
New York 188
27,27,365,389.257324
_MG_4411_R
02_museu_selçuk (17)
_MG_4446_R
Figura 4-2
New York 171
BiennaleLyon
New York 2 038
06
New York 2 101
_MG_4392_R
MCNB_04
02_museu_selçuk (21)
_MG_4388_R
01
_MG_4404_R
SF (4)
DSC05717
noruega20070910 108
New York 196
05
DSC03358
P1030668 rec
P1040996
02_museu_selçuk (18)
IMAG1741
P1040921
01
29,28,361,382.921570
P1040964
Pixar
_MG_1372_R
P1040969
DSC07658
DSC02058
BiennaleLyon
20160224_113337
Figura 4-2
Pixar
Museoespiawashington
0248 3T
Museoespiawashington
Figura 7-4
P1030669 rec
P1030661
P1040997
07
09
08
foto LNDF
P1010035
P1030583
_MG_4430_R
AMNHMediación
Figura 7-4
P1030600
DSC01803
_MG_4389_R
110614_niu (22)
foto LNDF
New York 2 110
noruega20070910 300
DSC02545
Scroll to Top